Trebam li ugraditi tahograf na svoje vozilo kada vučem prikolicu? - Tahograf

Prijava za korisnike

Prijava za

Članski broj

PIN

Podrška i servis

Pretraživanje

Besplatne e-novine

Trebam li ugraditi tahograf na svoje vozilo kada vučem prikolicu?

01.09.2010.

Trebaju li vučna vozila čija je najveća dopuštena masa (NDM) manja od 3,5 tona kada vuku prikolicu i kada NDM takvog skupa vozila prelazi 3,5 tona biti opremljena tahografom?


Jedno od češćih pitanja koje se postavlja našim stručnjacima je da li teretna ili osobna vozila koja vuku prikolicu i čija najveća dopuštena masa takvog skupa vozila prelazi 3,5 tona, moraju biti opremljena tahografom i da li vozači takvih vozila moraju voditi evidenciju svojih radnih aktivnosti? Odgovor je vrlo jednostavan - u takvim vozilima mora postojati ugrađen i ovjeren tahograf, a vozači takvih vozila, kada vuku i priključno vozilo dužni su poštivati zakonske odredbe o evidenciji svojih radnih aktivnosti. Evo dodatnih objašnjenja.

Krenimo redom:

Zakon o radnom vremenu Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prometu (N.n. 60/08) u članku 2. stavku 3. kaže:

(3) Vozila čija je najveća dopuštena masa s priključnim vozilom veća od 3.5 t, te autobusi konstruirani ili trajno prilagođeni za prijevoz više od devet putnika, uključujući i vozača, moraju imati ugrađen tahograf.

Dakle, ako neko motorno vozilo (bez obzira na vrstu – osobno M1 ili teretno N1 – npr. VW Transporter u M1 ili N1 izvedbi), čija je najveća dopuštena masa (NDM) ispod 3,5 tona ali ima ugrađenu kuku pri čemu vuče prikolicu s kojom zbroj njihovih NDM prelazi 3,5 tona, onda takvo vozilo mora imati ugrađen tahograf. Prodavači vozila bi već prilikom kupnje takvih vozila trebali upozoriti kupce na ove odredbe jer mnogi kupci naručuju i kupuju vozilo NDM manje od 3,5 tona upravo stoga da ne moraju imati tahograf i voditi računa o evidenciji svojih radnih vremena. Ako stranka zahtjeva da mu se uz vozilo isporuči kuka, ili je naknadno on sam ugradi i pri tome vuče prikolicu tako da je NDM skupa vozila veća od 3,5 tona, onda takvo vozilo mora biti opremljeno tahografom. Vozači takvih vozila moraju poznavati sve odredbe Zakona o radnom vremenu ... te na propisan način voditi evidenciju svojih aktivnosti – kada voze, kada rade, kada su na čekanju i kada odmaraju. Kada s istim vozilom ne vuku priključno vozilo (tj. kada mu je NDM manja od 3,5 tona) onda nisu obveznici ovog Zakona i ne moraju voditi evidenciju svojih radnih aktivnosti.

 

Slika 1 - Ovakvo vozilo VW Transporter (M1 osobni automobil) za koje je priključena prikolica O2 kategorije (do 3,5 tona NDM) mora biti opremljeno tahografom i vozač takvog vozila mora voditi evidenciju svojih radnih vremena. Vozilo iz primjera može biti izvedbe do 3,2 tona NDM, a prema tvorničkim podacima na njega se smije zakačiti priključno vozilo tako da je NDM takvog skupa vozila do 5,3 tona.


U praksi takva vozila (M1 ili N1 s kukom) se najveći dio svog radnog vijeka ipak kreću bez priključnog vozila pa njihovi vozači rijetko trebaju voditi evidenciju radnih aktivnosti. Ako je vozilo opremljeno analognim tahografom, onda u tahograf treba postaviti listić ali nikakva evidencija aktivnosti ne treba biti vođena. Kada se takvom vozilu priključi priključno vozilo onda takav vozač mora početi voditi i evidenciju svojih radnih aktivnosti i sa sobom imati dokaz o svojim radnim aktivnostima u prethodnih 28 dana. Ako je u vozilu ugrađen digitalni tahograf, onda vozač dok ne vuče priključno vozilo na meniju (izborniku) tahografa treba izabrati opciju da se vozi vozilo koje ne podliježe zakonskoj osnovi evidencije radnih vremena ("entry - vehicle → OUT → begin").

Nadalje, bez obzira što sva vučna vozila M1 ili N1 kategorije ako vuku priključno vozilo tako da im je NDM skupa vozila veća od 3,5 tone moraju biti opremljena tahografom, postoji tehnički problem što se kod nekih vozila ne može ugraditi klasični tahografski davač impulsa na tvornički predviđenom mjestu na mjenjaču. Za takva vozila postoji druga mogućnost ugradnje tahografa - pomoću posebnog adaptera:

Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (N.n. 51/10 i 84/10) u članku 50. stavku 5. kaže:

(5) na motornim vozilima kategorije M1 i N1 s ugrađenim uređajem za spajanje vučnog i priključnog vozila koja sudjeluju u skupu vozila najveće dopuštene mase veće od 3,5 tona, registriranim nakon 1. svibnja 2006. godine mora biti ugrađen adapter kao dio uređaja za bilježenje kojim se osigurava trajni signal brzine vozila i/ili prijeđene udaljenosti sukladno Direktivi Vijeća 3821/85/EEC, odnosno Uredbi komisije EC/68/2009.  

Dakle, na svim vučnim vozilima čija je NDM manja od 3,5 tona ali koja imaju kuku za vuču priključnog vozila pri čemu NDM takvog skupa vozila može biti veća od 3,5 tona i ako je vučno vozilo prvi puta registrirano nakon 01. svibnja 2006. godine, ako već nije moguće ugraditi davač impulsa na mjenjaču i  tahograf u vozilu, onda najmanje mora biti ugrađen adapter kojim se negdje na vozilu "uhvati" trajni signal brzine i koji se bilježi i pretvara u adapteru u signal prihvatljiv za bilježenje u tahografu. Na ovaj adapter koji se uobičajeno naziva "M1N1 adapter" (upravo prema kategoriji vozila za koju je namijenjen) priključuje se tahograf.

 

 Slika 2 - Adapter M1N1 koji se ugrađuje na vučno vozilo ako na istom ne postoji mogućnost ugradnje klasičnog davača impulsa na mjenjaču vozila. U kompletu s M1N1 adapterom nalazi se kompletna oprema (pripadajući kabeli i tahograf) za ugradnju tahografa u vozilo.


Nadalje,

Zakon o radnom vremenu Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prometu (N.n. 60/08) u članku 2. stavku 7. alineji h) kaže:

(7) Ovaj Zakon ne primjenjuje se na cestovni prijevoz:
….
h) vozilima ili kombinacijama vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 7.5 t, a koja se koriste za nekomercijalni prijevoz tereta,

Osnovno pitanje ovdje je što je to „nekomercijalni“ prijevoz tereta? Ovo je doslovni prijevod iz direktive i naši ljudi ga vrlo često potpuno pogrešno prevode i shvaćaju kao „prijevoz za vlastite potrebe“. Međutim to nije niti približno točno. Naime, ako je netko obrtnik i npr. izrađuje okvire Al prozora (to može biti pekar, dostavljač hrane, stolar ili bilo što drugo raditi čak kao fizička osoba ili kao pravna osoba ili kao obrtnik) i svoje proizvode želi do ugradnje prevoziti svojim malim teretnim vozilom iznad 3,5 tona NDM onda to nije nekomercijalni prijevoz i takvo vozilo mora imati tahograf, a vozač takvog vozila mora voditi evidenciju svojih radnih aktivnosti pomoću tahografa. Zašto? Zato što je to komercijalna djelatnost - tj. pomoću takve aktivnosti prijevoza takva osoba ostvaruje neku komercijalnu korist. Sva ova vozila su uistinu vozila koja služe za prijevoz za vlastite potrebe ali taj pojam se ne smije brkati s nekomercijalnim prijevozom tereta. Prevozeći svoju robu u takvom vozilu prijevoznik ima neku komercijalnu korist od toga prijevoza. Pojam nekomercijalni prijevoz tereta je nešto sasvim novo u HR zakonodavstvu i vjerujemo da će se u budućnosti "lomiti koplja" oko objašnjenja ovog pojma.

Da li bi mogli zamisliti neki primjer nekomercijalnog prijevoza teretnim vozilom čija je NDM veća od 3,5 tona? Naravno, ali takva vozila u praksi gotovo da neće niti postojati. Npr. neka netko sam sebi kao kućni majstor u svojoj radionici napravi ogradu za vikendicu, a onda je do vikendice prevozi svojim teretnim vozilom N2 kategorije koji mu inače ne služi za nikakvu drugu aktivnost nego samo za vlastite prijevoze. To bi bio nekomercijalni prijevoz. Takvo što je moguće ali realno gledajući nitko u vlastitom dvorištu nema teretno vozilo N2 kategorije samo za ovakve poslove. U praksi će svaki stolar, pekar, dostavljač, itd. prijevozom do mjesta rada ostvarivati neku komercijalnu korist pa je prema tome obvezan imati tahograf.  Naglašavamo još jednom nekomercijalni prijevoz tereta nije prijevoz za vlastite potrebe.

Tko još ne bi trebao imati tahograf, a NDM s priključnim vozilom mu je veća od 3,5 t i manja od 7,5 tona? Pa svi oni koji kupe npr. Toyotu Land Cruiser, BMW X5, Mercedes ML ili GL, VW Touareg ili Audi Q7 itd. i vuku brod na odmor ili kamp kućicu na kampiranje sl. Takvi zasigurno ne ostvaruju nikakvu komercijalnu korist pa ne moraju voditi evidenciju radnih vremena niti imati tahograf. Međutim, ako netko kupi ovakva vozila pa s njima npr. vuče male brodove iz neke suhe marine na kopnu na more i od toga ima komercijalnu korist i zaradu, tj. to mu je biznis, onda i u takvo vozilo treba imati tahograf i voditi evidenciju radnih vremena.

 

Slika 3 - Ako svojim vozilom na vlastiti odmor vučete kamp prikolicu na more, ako na prikolici vučete brod za odmor ili vlastitog konja zbog vlastite razonode i rekreacije i pri tome ne ostvarujete nikakvu komercijalnu korist od takvog transporta onda takvo vozilo ne mora biti opremljeno tahografom ako NDM vozila ili skupa vozila nije veća od 7,5 tona.

 

Pratite nas na Facebooku

Pratite nas na Facebooku

I mi smo na Facebooku, baš kao i vi. više
Mobileye - sigurnost u prometu

Mobileye - sigurnost u prometu

Mobileye - sigurnost u prometu više
VDO SmartLink

VDO SmartLink

Bluetooth veza s digitalnim tahografom više
FM RIBAS® - vozačev osobni trener

FM RIBAS® - vozačev osobni trener

FM RIBAS™ pruža informacije vozačima kao pomoć u poboljšanju stila i načina vožnje kroz upozorenja vozača prema predefiniranim događajima više
Inovativan i neophodan komplet prve pomoći

Inovativan i neophodan komplet prve pomoći

Mučne zamjene guma su sada stvar prošlosti s WABCO kompletom za krpanje guma Tire Premium Seal. više
VDO papir za printanje

VDO papir za printanje

Izaberite originalni VDO papir za štampač u digitalnom tahografu jer ispis mora biti vidljiv tijekom 2 godine koliko traje zakonska obveza njihovog čuvanja. više
Čitač tahografskih listića

Čitač tahografskih listića

Najbrži i najlakši način očitavanja tahografskih listića svih vrsta analognih tahografa. više

Info kutak