 |
|
|
Poštovani partneri, prijevoznici i vozači,
premda u ova teška vremena zasigurno imate mnogo problema, ne treba zaboraviti i na vaša trenutno zaustavljena (parkirana) vozila koja će prije ili kasnije krenuti na cestu i ponovno početi raditi.
Nakon svake oluje svane lijep i sunčan dan kada se može nastaviti plovidba, pa vam želimo dati nekoliko savjeta da već sada dok vozila miruju, dok su parkirana, napravite neke predradnje koje će vam sutra omogućiti sigurno i ugodno putovanje. Naime, vozilo je konstruirano i proizvedeno da se vozi, a ne da stoji te pojedini dijelovi na njemu propadaju - čak i brže nego dok se vozilo intenzivno koristi.
Ako trebate bilo što gdje vam tvrtka Tahograf d.o.o. može pomoći slobodno nam se obratite - vaš partner za servis gospodarskih vozila, rezervne dijelove i sve za tahografe - radi i u ovim teškim vremenima. Kako bismo se prilagodili novonastalim uvjetima Tahograf d.o.o. je poduzeo sve mjere epidemiološke zaštite i djelatnicima osigurao potrebnu opremu i sredstva za dezinfekciju, a sve prema preporukama HZJZ i Nacionalnog stožera civilne zaštite.
Evo nekoliko kratkih savjeta:
|
1. ROTIRAJTE SVOJA VOZILA - Neaktivna vozila (parkirana)
imaju tendenciju na niz problema (opisano u nastavku). Čak i ako trenutno koristite samo 25% svoje flote, bilo bi dobro rotirati vozila ukoliko ste to u osigurati obzirom na tip/namjenu vozila, a sve kako bi se izbjegli potencijalni problemi.
|
|
2. PROVJERITE TLAK U GUMAMA – Kada vozilo dugo vremena
stoji uvijek na istom mjestu dolazi do blage plastične deformacije njegovih guma na mjestu dodira s podlogom. Vozač će to kasnije u vožnji osjetiti kao vibriranje na upravljaču – pogotovo kod autobusa kod kojih vozač sjedi ispred prve osovine pa se nal azi na svojevrsnoj poluzi od izvora vibracija. Ovo je jako bitno kod vozila s relativno teškim nadogradnjama koje cijelo vrijeme opterećuju vozilo blizu tehničkih granica opterećenja njegovih osovina. Stoga prvo provjerite tlak u gumama – napumpajte ga do tvornički preporučenih vrijednosti.
|
|
3. ISPUSTITE KONDENZAT IZ KOČNE INSTALACIJE – Sva teška vozila imaju zračnu ili zračno-hidrauličnu kočnu instalaciju. Pronađite sve spremnike zraka na vozilu i na njihovim najnižim mjestima se nalaze drenažni ventili – ako su ručno pokretni pomoću njih ispustite zrak do kraja. Ako se na početku ispuštanja pojavljuje (prljava) voda, treba promijeniti i kartušu sušača zraka, a ako se prilikom ispuštanja zraka iz boca pojavljuje ulje ili emulzija ulja i vode onda imate ozbiljan kvar na kompresoru stlačenog zraka – javite se u servis. Ispuštanjem kondenzata iz kočnog sustava sprječavate njegovu koroziju s unutarnje strane.
|
|
4. PREGLEDAJTE MOTOR – Periferni agregati motora (pumpa vode, alternator, kompresor klima uređaja i drugi pomoćni agregati) mogu biti pokretani klinastim ili višekanalnim remenjem. Dugotrajnim stajanjem tog remenja i njegovom deformacijom na istom mjestu (oko remenica) dolazi do trajne deformacije remena i mogućnosti njegovog kasnijeg brzog pucanja. Stoga pregledajte stanje remena i ako uočite ispucanost istog s vanjske ili unutarnje strane – zamijenite ga već sada kako vam sutra ne bi pukao u vožnji. Pregledajte i ostala fleksibilna crijeva oko motora (crijeva sustava za hlađenje, za dovod goriva i sl.) te ako uočite bilo kakvu ispucanost – promijenite ih.
|
|
5. PAŽLJIVO S PRVIM PALJENJEM I POKRETANJEM VOZILA –
Na pojedine metalne dijelove koji se inače u upotrebi i međusobno se dodiruju, navući će se tanak sloj površinske fine korozije. Stoga kada prvi puta nakon duljeg vremenskog perioda upalite motor pustite da postigne tlak ulja i dozvolite mu da na praznom hodu samostalno klipno prstenje profunkcionira po stublinama motora („ne turirajte ga“). Mislite i na površinu kočnih diskova – na njima je nakon dugog vremena stajanja navučena fina korozija koja će se skinuti pri prvim kočenjima i sve će funkcionirati normalno. Ali pozor, osjećaj na kočnicama u prvim kočenjima neće biti kao prije.
|
|
6. MISLITE I NA OKOLIŠ – Dok pregledavate motor, sigurno ćete uočiti razna curenja ili kapanja maziva iz motora ili mjenjača. Premda do ovih curenja najčešće dolazi dok je motor topao i tekućine su tecive (rijetke), do kapanja će doći i ako je brtva na karteru motora porozna ili je stradao brtveni prsten (semering) na radilici. Tada će i s hladnim i gustim uljem doći do curenja na podlogu. Naravno da takve stvari treba popraviti ali dok to ne napravite postavite nešto pod motor vozila kako mazivo ne bi završilo u prirodi (npr. postavite agregat za skupljanje maziva).
|
|
7. OPERITE VOZILO – Možda je sada prilika da dobro operete vozilo izvana i iznutra. Izbacite iz vaših kabina sve ono što vam ne treba, a tijekom godina se nakupilo po kabinama (razne plinske upaljače koji bi na suncu mogli eksplodirati, možda naiđete na ostatke hrane u kabini ili je vrijeme da dobro prozračite madrac iz kabine i promijenite posteljinu. Nakon dobrog pranja na autobusima ili kamionima navucite zavjese kako sunce ne bi uništavalo unutrašnjost vozila i ostavite neki prozor lagano otvoren kako bi u kabini ipak cirkulirao svježi zrak (pazite da kiša ne pada u kabinu).
|
|
6. SAČUVAJTE AKUMULATOR – Prvo provjerite razinu elektrolita. Nadopunite ako ga nedostaje. Ali još je važnije da znamo da bez obzira što je vozilo ugašeno i kontakt je isključen, mnogi elektronički uređaji i dalje cijelo vrijeme lagano troše struju (nekoliko desetaka mA) iz akumulatora. To je normalno jer kao što smo već rekli – vozila su konstruirana da se voze. Potrošnja struje u stanju mirovanja od nekoliko dana stajanja vozila nije problem – ista se nadoknadi prvim paljenjem motora. Ali kada vozilo stoji nekoliko tjedana ili čak mjeseci – nastaje problem. Struju u stanju stajanja troše sva računala za očuvanje radne memorije, pojedini senzori su u stanju stalne pripravnosti, memorija na našim radioaparatima i dalje je pod napajanjem, alarm troši struju, termometar, tahograf, uređaji za praćenje vozila (GPS) ili obični sat u vozilu – svi oni troše struju i nakon što se vozilo ugasi i zaključa. Stoga, ako na vozilu imate centralnu sklopku za isključenje svih potrošača osim tahografa (autobusi i ADR vozila) – isključite je ili jednostavno skinite kleme s akumulatora. Ipak, pozor, pročitajte i poglavlje za digitalne tahografe! Ipak, ako ova korona situacija potraje predugo, prije prvog pokretanja vozila možda će trebati nadopunjavati akumulatore.
|
|
9. SAČUVAJTE IGLE PISAČA ANALOGNOG TAHOGRAFA - Ako je vaše vozilo opremljeno analognim tahografom, najbolje je da skinete kleme akumulatora kako smo vam prije savjetovali. Ne zaboravite da nakon ponovnog priključenja napajanja morate ispravno namjestiti sat na tahografu. Ipak, ako imate jako stari analogni tahograf i ako ne skidate kleme s akumulatora, onda na sva mjesta gdje se umeću analogni tahografski listići postavite po jedan listić kako bi igle pisača pisale po papiru, a ne po kućištu tahografa. Nakon par dana zamijenite listić kako ga igla ne bi probušila – obzirom da vozilo miruje igle uvijek pišu po istom mjestu po tahografskom listiću. Stavljanjem listića u tahograf produljujte životni vijek pisača. Novije generacije analognih tahografa (od sredine 90-tih godina) su drugačije konstruirane pa u tahograf nije potrebno postavljati listiće.
|
|
10. SAČUVAJTE DIGITALNI/PAMETNI TAHOGRAF – Vjerujemo da ste nas poslušali i prilikom zadnjeg ispitivanja tahografa zamijenili bateriju u vašem VDO tahografu? Ako jeste onda sada mirno možete skinuti kleme s akumulatora do prvog pokretanja vozila. Memorija tahografa će biti sačuvana pomoću energije njegove lokalne baterije. Ali ako niste zamijenili bateriju, tada nemojte odspojiti akumulatore. Naime, digitalni tahografi moraju cijelo vrijeme biti pod naponom i ako isti padne ispod određenog nivoa, trajno se gubi i briše radna memorija tahografa. Nju na nikakav način ne možete ponovno uprogramirati u tahograf već isti morate zamijeniti – što je poprilično skupo. Kod pametnih tahografa obvezno se mora zamijeniti i senzor na mjenjaču vozila – što je još skuplje. Poseban problem imaju vlasnici Stoneridge i Efas tahografa jer ove marke tahografa niti nemaju mogućnost zamjene interne baterije - pa ako je vaše vozilo starije od približno dvije ili tri godine i opremljeno je takvim tahografom, onda je ono posebno ugroženo od trajnog gubitka memorije i potrebe zamjene tahografa.
|
|
11. BUDITE STRPLJIVI I OSTANITE ZDRAVI –  jer vozila i dijelove ćemo popraviti – ali nas same nitko ne može zamijeniti. Proći će ove nedaće i opet ćemo graditi, raditi, voziti kao i prije! |
|
Vjerujemo kako je odgovorno pridržavanje uputa nadležnih službi jedini put kojim kao građani i tvrtke možemo doprinijeti suzbijanju širenja zaraze te ujedno i bržoj normalizaciji poslovanja. |
|
|
|
|
Vaš Tahograf tim |
|