Svim profesionalnim vozačima dobro je poznato da najkasnije nakon šest 24-satnih razdoblja od prethodnog tjednog odmora moraju napraviti novi tjedni odmor. Ali postoji izuzetak koji je rezerviran samo za vozače autobusa u međunarodnom povremenom prijevozu putnika gdje oni mogu biti aktivni do 12 dana pod određenim uvjetima.
Međunarodni prijevoz putnika
Prije svega, važno je definirati što je to međunarodni prijevoz putnika. U Uredbi (EZ) br. 1073/2009, kao i u našem Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu navedene su definicije takvog prijevoza ali pojednostavljeno, riječ je o prijevozu koji nije niti jedna vrsta linijskog prijevoza putnika, a kome je glavna karakteristika da se u njemu prevoze skupine ljudi sastavljene na inicijativu samog prijevoznika, klijenata ili putničkih agencija. Ili još jednostavnije, riječ je o različitim povremenim putničkim izletima, školskim ekskurzijama, turističkim putovanjima i sl. Ako vozač ili vozači sudjeluju u takvom putovanju, onda se na iste primjenjuje posebno pravilo zapisano u Uredbi (EZ) br. 1073/2009 gdje se kaže da vozač koji pruža jednokratnu uslugu međunarodnog povremenog prijevoza putnika svoj tjedni odmor može odgoditi do 12 dana (12 x 24) od svog prethodnog tjednog odmora, ali pod određenim uvjetima
Vozač koji pruža jednokratnu uslugu međunarodnog povremenog prijevoza putnika svoj tjedni odmor može odgoditi do 12 dana (12 x 24) od svog prethodnog tjednog odmora
Pod sljedećim uvjetima:
- Usluga prijevoza u kojoj sudjeluje vozač mora se odvijati najmanje 24 sata u nekoj državi članici EU ili trećoj državi koja svojim nacionalnim zakonodavstvom primjenjuje Uredbu (EZ) br. 1073/2009, ali to ne smije biti država u kojoj je prijevoz započeo.
- Nakon korištenja ovog pravila vozač mora imati na raspolaganju dva REDOVNA tjedna odmora. To znači da takav vozač MORA neprekidno odmarati najmanje 90 sati (2 x 45 h). Ali i ovdje postoji izuzeće. Vozač može dobiti na raspolaganje i kombinaciju jednog redovnog i jednog skraćenog odmora, tako da ukupni odmor iznosi najmanje 69 sati (45 + 24 h), ali u tom slučaju razlika broja sati do dvostrukog rednovnog tjednog odmora (90 h) mora nadoknaditi do trećeg tjedna od tjedna kada je ovo skraćenje napravljeno.
- Od 1.siječnja 2014. godine ovakvo putovanje je moguće samo sa digitalnim tahografom sukladno pravilima o tome koji tip digitalnog tahografa treba bit ugrađen u koje vozilo.
- Za sve vozače pojedince (koji nisu u posadi) postoji izuzetak. Ako voze između 22:00 h navečer i 6:00 h ujutro, onda neprekidno vrijeme vožnje takvih vozača nije 4,5 h već 3 h nakon kojeg moraju napraviti pauzu od 45 minuta (ili dvije pauze od najmanje 15 i 30 minuta unutar 3 h vožnje). Ako vozači voze u posadi, ovo pravilo se ne primjenjuje na njih.
Ako mu to raspored posla dozvoljava, vozač pojedinac može voziti i do 4,5 h neprekidno unutar navedenog vremenskog razdoblja, ali tada gubi pravo da neprekidno radi 12 dana za redom i na njega se primjenjuje pravilo da mora na tjedni odmor nakon 6 dana.
Vozači često pitaju odnosi li se pravilo od 3h i na njih ako su počeli voziti prije 22:00 h navečer pa su nastavili voziti više od 3 h u tom noćnom razdoblju ili se pravilo odnosi na one vozače koji su svoju vožnju započeli ujutro nrp. 5:00 h pa su nastavili neprekidno voziti dulje od 3 h nakon ovog razdoblja. Odgovor nigdje nije jasno propisan, ali savjetujemo da ga se pridržavate i u takvim slučajevima.
Postavke tahografa
Na najnovijim VDO tahografima treće generacije, vozač sam može isključiti onaj dio VDO kalkulatora koji ga upozorava na vrijednosti povezane s tjednim odmorom (koliko još do tjednog odmora, koliki tjedni odmor mora napraviti i kolika mora biti nadoknada skraćenog tjednog odmora). Na tim mjestima na ekranu će jednostavno postojati praznina tj. ništa se neće prikazivati pa vozač neće biti zbunjen da li mora ili ne mora napraviti tjedni odmor. To se može napraviti pomoću Bluetooth adaptera za VDO tahografe (VDO Smartlink) i pametnog telefona tj. aplikacije DTCO Configuration. Spajanjem ovih uređaja i programskim isključivanjem opcije proračuna tjednog odmora, to je vrlo jednostavno napraviti. Druga mogućnost je da vozač posjeti VDO radionicu gdje mu se to može isključiti uz pomoć VDO dijagnostičkih alata (VDO WorkShop Tableta).
Na slici je prikazana aplikacija DTCO Configuration za pametne mobitele pomoću koje se isključuje opcija izračuna tjednog odmora u VDO kalkulatoru. Naravno osim pametnog telefona, potreban vam je i VDO Bluetooth adapter - VDO Smartlink.
Dokazivanje povremenog međunarodnog prijevoza putnika
Kako bi vozač u kasnijim fazama svog rada, nakon što prestane obavljati povremeni međunarodni prijevoz putnika, raznim inspekcijskim tijelima mogao dokazati da je obavljao baš takav tip prijevoza, nema druge mogućnosti nego da za dane kada je obavljao takav prijevoz, napravi ispis svih svojih aktivnosti i na poleđinu svakog ispisa zapiše da je bila riječ o izvanrednom međunarodnom prijevozu putnika sukladno Uredbi (EZ) br.1073/2009 ili ako idete u inozemstvo još bolje je to zapisati na engleskom: ''Single occasional service of international carriage of passanger as defined in Regulation (EC) No.1073/2009.''
Ovakva zapisana objašnjenja će vas osloboditi odgovornosti zašto ste odstupili od odredbi Uredbe (EZ) br. 561/2006. Naravno, premda to nije nigdje propisano, bilo bi dobro sa sobom imati i kopiju putnog lista s te vožnje kako bi se jednostavnije dokazalo da je baš taj vozač bio na toj vožnji.
12 dana vožnje bez tjednog odmora
20191224 - 12 dana vožnje bez tjednog odmora.pdf